Verslag Algemene Ledenvergadering 2025
Datum: 5 februari 2025
Locatie: ’t Postkantoor; Hippolytusbuurt 14 in Delft
Aanwezig: 62 leden
1. Opening
De voorzitter heet alle aanwezigen van harte welkom en meldt dat van de heer en mevrouw Van Tijn en de heer en mevrouw Louwers bericht van verhindering is ontvangen. De aanwezige leden stemmen in met de voorgestelde agenda.
2. Mededelingen en ingekomen stukken
Er zijn geen mededelingen en er zijn ook geen nieuwe stukken ingekomen.
3. Verslag ALV 25 april 2024
Het verslag van de vorige ALV wordt ongewijzigd vastgesteld. Aan alle overeengekomen afspraken is gevolg gegeven.
4. Jaarverslagen over 2024
De aanwezige leden stemmen in met het jaarverslag over de uitgevoerde activiteiten.
Vervolgens geeft Marinus Hom namens de Kascommissie een korte toelichting op het door de commissie uitgebrachte verslag. Op advies van de Kascommissie keuren de aanwezige leden de jaarrekening over 2024 en de financiële balans goed en verlenen zij het bestuur décharge voor het gevoerde financiële beleid.
De voorzitter dankt het aftredende lid van de Kascommissie, Marinus Hom, voor zijn inspanningen en stelt vast dat de aanwezige leden unaniem instemmen met de benoeming van Arthur Sedee als nieuw lid van de Kascommissie.
5. Begroting 2025
De voorzitter geeft een korte toelichting op de voorliggende begroting voor het jaar 2025 en de daarin vervatte, meest in het oog springende voorstellen. Hij staat in dat verband met name stil bij de viering van het 90-jarig bestaan van de vereniging en het lustrumfeest dat op 2 november in theater De Veste plaatsvindt. De voorbereidingen voor dit feest zijn in volle gang. Alle commissies zijn in de Lustrumcommissie vertegenwoordigd.
Daarnaast memoreert de voorzitter het in voorbereiding zijnde nieuwe boek over de geschiedenis van Delft dat tijdens het lustrumfeest officieel wordt gepresenteerd. Gerrit Verhoeven en Ingrid van der Vlis schrijven; een breed samengestelde commissie leest de conceptteksten kritisch mee.
Ten slotte merkt de voorzitter op dat het bestuur in 2025 een begin wil maken met het zo te noemen ‘Historisch Café’. Dit moet ongeveer één keer per 3, 4 maanden leden de gelegenheid bieden elkaar informeel te ontmoeten.
De aanwezige leden stemmen in met de begroting voor het jaar 2025.
6. Benoeming bestuursleden
De voorzitter brengt in herinnering dat het afgelopen jaar Wim Meijer, Ank Mokveld en, meer recent, ook Lex Oomkes te kennen hebben gegeven hun bestuurlijke werkzaamheden ten behoeve van de vereniging te willen beëindigen. Onder applaus van de aanwezige leden worden genoemde personen bedankt voor hun inspanningen. Die dank geldt ook voor Eric Kruidhof die het afgelopen half jaar de plaats van Ank Mokveld in het bestuur heeft waargenomen.
Vervolgens introduceert de voorzitter de vier nieuwe bestuursleden. Hun voordrachten worden één voor één onder applaus door de aanwezige leden bekrachtigd:
- Jeroen Staal, secretaris
- Louise Rahardjo, bestuurslid met portefeuille ‘Publieksactiviteiten’
- Cécile Woudenberg, bestuurslid met portefeuille ‘Erfgoed in de leefomgeving’
- Sheila Sitalsing, bestuurslid met portefeuille ‘Publicaties & publiciteit’ (per mei 2025)
De voorzitter stelt tot zijn tevredenheid vast dat met deze benoemingen in ieder geval binnen het bestuur sprake is van de gewenste verjonging en een meer diverse samenstelling.
7. Wijzigingen huishoudelijk reglement
Theo Thomassen zegt in te kunnen stemmen met alle voorgestelde wijzigingen op één voorstel na. Hij toont zich geen voorstander van het geven van cadeaus aan vertrekkende bestuurs- en commissieleden die vanuit de verenigingskas worden bekostigd. Spreker wil daarom het voorgestelde nieuwe artikel 15, lid b niet in het huishoudelijk reglement opgenomen zien worden. Bij het stemmen-via-handopsteken blijkt een flinke meerderheid van de aanwezige leden zich achter de zienswijze van Theo Thomassen te scharen. Artikel 15, lid b wordt om die reden niet aan het huishoudelijk regelement toegevoegd.
De aanwezige leden gaan akkoord met alle overige wijzigingsvoorstellen.
8. Toelichting nominaties Le Comteprijs
Namens de Le Comtecommissie licht Gertjan van der Harst toe dat dit jaar in totaal 11 nominaties zijn ontvangen die alle van behoorlijke kwaliteit bleken te zijn. De Le Comte commissie is na selectie tot de vijf volgende nominaties gekomen:
- Muurschildering kopgevel flatgebouw aan de Haydnlaan
- Pleininrichting voor het ‘Huis van Delft’ aan Houttuinen
- Restauratie Hoogbrug aan de Lange Geer/Achterom
- Restauratie van het pand met koetshuis aan de Spoorsingel 57
- Muurschildering op zijgevel van woning aan Van Miereveltlaan 1
Op woensdag 21 mei wordt de Le Comteprijs en de publieksprijs uitgereikt. [Noot secretaris: inmiddels is deze datum verschoven naar donderdag 15 mei.]
Overigens heeft met het oog op de eventueel aan te passen opzet van de Le Comteprijs nog overleg plaatsgevonden tussen bestuur en de Le Comtecommissie. Gezamenlijk is vastgesteld dat de eerste prioriteit moet komen te liggen op het vergroten van de aandacht voor de Le Comteprijs, óók bij architecten en projectontwikkelaars. Daarnaast is het van belang steeds te benadrukken dat ook kleinere projecten en initiatieven voor nominatie in aanmerking kunnen komen.
9. Rondvraag
- Eric Mischgofsky stelt de vraag welke actie Delfia Batavorum onderneemt om het voor diverse vaklui/aannemers met dieselbusjes tóch mogelijk te maken de binnenstad in te rijden opdat zij onderhoud aan monumentale panden kunnen verrichten. Willy Tiekstra van de Commissie Behoud Stadsschoon (CBS) merkt op dat CBS zich al enige tijd over dit onderwerp buigt. Enerzijds is CBS blij met het beleid van de gemeente dat zich richt op emissievrije zones en een autoluwe binnenstad. Maar aan de andere kant rijzen er ook zorgen over de bereikbaarheid van de binnenstad. CBS beziet welke oplossingen mogelijk zijn en wil daarover graag in overleg met de gemeente.
- Astrid Keers van de Commissie Achter de Gevels merkt op dat op de nieuwe website nog heel veel informatie ontbreekt. De voorzitter antwoordt dat de nieuwe website weliswaar in de lucht is, maar nog niet ‘klaar’ en dat commissies zelf verantwoordelijk zijn voor het overzetten van relevante informatie van de oude naar de nieuwe website. Een en ander zal nog wel enige tijd in beslag nemen. Penningmeester Matthijs Jansen vult aan dat de oude website via een speciale link nog wel kan worden geraadpleegd.
10. Afsluiting
De voorzitter dankt alle aanwezigen voor hun komst en sluit het officiële deel van de avond. Na een korte pauze zal Roelf Steenhuis mede namens de Commissie Behoud Stadsschoon nog een korte presentatie over het project ‘Herstel historisch-landschappelijke lijn zuidelijke Schie’ geven. Daarna is nog gelegenheid voor een informeel samenzijn onder het genot van een hapje en een drankje.