Vastgesteld tijdens de Algemene Ledenvergadering d.d. 5 februari 2025.
Artikel 1.
Het bestuur bestaat uit tenminste vijf personen, onder wie een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Aan overige bestuursleden worden één of meer taakgebieden toebedeeld die rechtstreeks verband houden met de activiteiten van de vaste commissies.
Artikel 2.
De voorzitter leidt de vergaderingen van het bestuur, de algemene ledenvergaderingen en de andere bijeenkomsten van de vereniging. Hij kan zich doen vervangen door een ander lid van het bestuur.
Artikel 3.
De secretaris is belast met het bijhouden van de notulen van de vergaderingen van het bestuur en van de algemene ledenvergaderingen, met het opmaken van een jaarverslag en met het tijdig convoceren van de vergaderingen. Hij voert de briefwisseling en draagt zorg voor het verenigingsarchief.
Artikel 4.
- De penningmeester is belast met de inning van de contributie en van de andere gelden en heeft het dagelijks beheer van de geldmiddelen. De algemene ledenvergadering bepaalt jaarlijks tot welk bedrag hij zelfstandig de vereniging kan binden. Voor grotere bedragen zijn de voorzitter en de penningmeester tezamen bevoegd. De voorzitter kan zich in deze door de secretaris laten vervangen.
- Met uitzondering van de vaste posten en routine-verplichtingen worden de financiële aangelegenheden en uitgaven tevoren in het bestuur besproken.
- De penningmeester sluit zijn boeken jaarlijks af op 31 december. Op de jaarvergadering biedt hij de rekening en verantwoording aan, alsmede de begroting voor de aansluitende periode.
Artikel 5.
- De kascommissie wordt door de algemene ledenvergadering benoemd en bestaat uit drie personen, van wie jaarlijks de langstzittende aftreedt. Een afgetreden lid is gedurende twee daaropvolgende jaren niet herkiesbaar.
- In de kascommissie kunnen alleen leden van de vereniging zitting hebben.
Artikel 6.
- Het bestuur draagt de uitvoering van reguliere verenigingsactiviteiten op aan vaste commissies, waaronder de Commissie Behoud Stadsschoon, de Excursiecommissie, de Redactiecommissies, de Lezingencommissie, de Commissie Achter de Gevels van Delft en de Le Comtecommissie, de commissie Expertise Platform Water.
- Vaste commissies worden door het bestuur ingesteld en ontbonden. Het bestuur stelt van elk van de commissies een regeling vast betreffende hun samenstelling en werkwijze.
- De meerderheid van de commissieleden, onder wie de voorzitter, is lid van de vereniging. In een commissie mogen ten hoogste twee niet-leden zitting hebben.
- Ieder lid van een vaste commissie heeft vier jaar zitting, treedt daarna af en kan terstond door het bestuur worden herbenoemd.
Artikel 7.
- Een commissie wordt in het bestuur vertegenwoordigd door het bestuurslid dat het taakgebied van die commissie in portefeuille heeft.
- Bestuur en commissies communiceren met elkaar via de portefeuillehouder. De portefeuillehouder brengt het verslag van de activiteiten van de commissie in de bestuursvergadering in en brengt de commissievoorzitter op de hoogte van de besluiten die het bestuur daarop heeft genomen. Een commissievoorzitter kan verzoeken in de bestuursvergadering aanwezig te zijn als daar een specifieke commissieaangelegenheid wordt besproken. Na overleg tussen portefeuillehouder en commissievoorzitter beslist het bestuur over de aanwezigheid van een commissievoorzitter. Het bestuur kan ook zelf een commissievoorzitter uitnodigen.
- Tenminste éénmaal per jaar initieert het bestuur een gezamenlijk overleg tussen bestuur en de voorzitters van de in artikel 6, lid a. genoemde commissies. Dit overleg dient ter bevordering van de onderlinge contacten en ter afstemming van (voorgenomen) activiteiten.
Artikel 8.
De Commissie Behoud Stadsschoon komt actief op voor het behoud en het herstel van het in de gemeente Delft en onmiddellijke omgeving aanwezige cultureel erfgoed.
Artikel 9.
De Excursiecommissie organiseert excursies in en buiten Delft, waarbij gestreefd wordt naar een bestemming met een (cultuur)historische relatie met Delft en de regio.
Artikel 10.
- De Redactiecommissie Jaarboek redigeert het Jaarboek en kan medewerking verlenen aan andere publicaties van de vereniging.
- De Redactiecommissie Delf redigeert het kwartaalmagazine Delf en kan medewerking verlenen aan andere publicaties van de vereniging.
Artikel 11.
De Lezingencommissie organiseert lezingen met één of meer sprekers over onderwerpen welke verband houden met of dienstig zijn aan de (cultuur)historie van Delft en de regio.
Artikel 12.
De Commissie Achter de Gevels van Delft doet onderzoek naar en begeleidt bij het opsporen van de geschiedenis van Delftse panden en hun bewoners. De onderzoeksresultaten zijn openbaar toegankelijk middels de website.
Artikel 13.
De Commissie Expertise Platform Water komt actief op voor het behoud, het herstel van en de benutting van kennis over vaarwegen en hun waterfronten.
Artikel 14.
Een van de leden van het bestuur is in het bijzonder verantwoordelijk voor de publiciteit voor en de public relations van de vereniging.
Artikel 15.
Aan leden van bestuur en commissies en aan leden die anderszins in een functie voor de vereniging actief zijn, wordt geen beloning toegekend. Kosten die zij ten behoeve van de vereniging maken, kunnen evenwel op vertoon van bewijsstukken worden vergoed.
Artikel 16.
- De vereniging kan tot instelling van een fonds besluiten. Een dergelijk besluit bevat de naam en een duidelijke omschrijving van de doelstelling van dat fonds. Het besluit wordt opgenomen in het reglement van dat fonds.
- Voor wijziging van de doelstelling van een fonds is de bepaling van artikel 17 lid 1 en 2 van de statuten van overeenkomstige toepassing.
- De fondsen worden gevoed door daartoe ontvangen giften en legaten en door uit de verenigingskas bij besluit van de algemene ledenvergadering afgezonderde gelden. Het bestuur kent ereblijken ten laste van een fonds, en aanspraken op een fonds, toe.
- Het bestuur stelt voor elk fonds een reglement vast betreffende de wijze waarop de hierin berustende gelden kunnen worden aangesproken. Deze reglementen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene ledenvergadering.
- De penningmeester geeft de in een fonds opgenomen gelden weer in een apart fondsenoverzicht als onderdeel van de rekening en verantwoording.
Artikel 17.
- Het Blokfonds is ingesteld door de algemene ledenvergadering van 25 maart 1992.
- Het Blokfonds heeft als doelstelling een erepenning, de J.W. Blokpenning, toe te kennen aan een persoon of instelling die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt voor het bevorderen van de kennis van en de belangstelling voor de geschiedenis van de stad Delft en/of het bevorderen van het behoud en het herstel van het cultureel erfgoed.
Artikel 18.
- Het Delfia Batavorumfonds is ingesteld door de algemene ledenvergadering van 12 mei 1998.
- Het Delfia Batavorumfonds heeft als doelstelling het stimuleren van activiteiten die aansluiten bij de doelstelling van de vereniging.
Artikel 19.
- De algemene ledenvergadering kan op voorstel van het bestuur prijzen instellen ter honorering van binnen de doelstellingen van de vereniging vallende activiteiten.
- Het bestuur stelt voor elke prijs een regeling vast betreffende de criteria voor de beoordeling en de wijze waarop de prijs wordt uitgereikt.
Artikel 20.
- De Le Comteprijs is ingesteld door de algemene ledenvergadering van mei 1998.
- De Le Comteprijs wordt zo mogelijk jaarlijks uitgereikt voor de verfraaiing van een (gedeelte van een) pand of een terrein in de gemeente Delft op duurzame, cultureel waardevolle en historisch verantwoorde wijze.
Artikel 21.
De aankondiging en de agenda van een algemene ledenvergadering worden uiterlijk twee weken voor de vastgestelde datum door de secretaris verzonden.
Artikel 22.
Bestuursvergaderingen worden gehouden zo dikwijls als twee of meer leden van het bestuur dit nodig oordelen.
Artikel 23.
- De wijze van inning van de contributies wordt door het bestuur geregeld.
- Contributies dienen binnen dertig dagen na verzending van de contributienota te worden voldaan. Zij die zonder wettige redenen in gebreke blijven bij het voldoen van hun financiële verplichtingen, worden na een rappel en een aanmaning aan het bestuur voorgedragen voor royement.
- Betaling van de contributie geeft recht op ontvangst van een exemplaar van het jaarboek en van het kwartaalmagazine Delf.
Artikel 24.
Zij die in de loop van het verenigingsjaar na 1 september lid worden, zijn een half jaar contributie verschuldigd.
Artikel 25.
In de bepalingen van het huishoudelijk reglement kunnen geen wijzigingen worden aangebracht dan door een besluit van een algemene ledenvergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van het reglement zal worden voorgesteld. Op de wijziging is artikel 17 lid 1 van de statuten van overeenkomstige toepassing.